dissabte, 26 d’octubre de 2013

Gilabert de Pròixita

Gilabert de Pròixita (o Pròixida)

Aquest poeta valencià, d’origen italià, va viure la major part de la seua vida a València i va morir a Génova el 1405. Es coneix que va participar al llarg de la seua vida en diverses expedicions militars al servei del rei Joan I d’Aragó i després al servei del seu germà. La seua vida  acabà al servei del Papa Benet XIII. Es conserven d’ell unes 21 poesies, totes de temàtica amorosa. Foren escrites en un occità molt més acurat que els dels seus contemporanis. A més, manté molt bé la forma i la temàtica de la lírica trobadoresca. En els seus poemes introduí com a novetats mètriques la balada francesa. Aquest tipus de composició es caracteritza per ser versos octosíl·labs, amb una part que es repeteix cada tres estrofes anomenada tornada i les rimes són creuades. Un fragment del poema més conegut n'és:


En la llengua original:



Amant llanguesc e llaguint pas gran pena
e penant muir e morint vau perdent
gauig e solaç, conquistant marriment;
e fa-ho midons:com plus vai, plus m’estrena
d’ira crusel fent-me d’ergull semblança.
E mai no el fi per què em degúes alcir,
si doncs en dir
que és la millor e pus valent que sia;
e si per çco nenguns homs deu morir,
eu sui aicell que és dret que ella m’alcia.

En valencià modern:



Amant llanguisc i llanguint passe gran pena,
i penant mor i morint vaig perdent
goig i diversió, conquistant abatiment;
i això ho fa la meua senyora: 
com més va, més em recompensa d’ira cruel, fent-me la cara d’orgullosa.
 I mai no li he fet res perquè em deguera matar,
 sinó dir
 que és la millor i la més valuosa
 i si per això algun home ha de morir,
 aquest sóc jo que és just que em mate.





Fonts d'informació

  • Wikipedia
  • El llibre de classe ''Les veus del temps''

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

S'agraeixen els comentaris dels companys de classe a l'apunt.