dimarts, 19 de novembre de 2013

Comentari de text de poesia

He elegit "El viatge de les mans", "Tinc un desfici, ai, inclement" i el fragment d'Espill.
Els he triat perquè són els poemes que més m'han agradat, millor he entès, però sobretot, perquè en la meua opinió son els més complets y amb els que més pot gaudir llegint-los el lector.

A "El viatge de les mans", un home i una dona comencen a veure mentres i a passar-ho bé. Mentres, l'home la descriu als seus pensaments. Després, la dona es despulla davant de l'home, el qual, nota un contacte dolcíssim.
A "Tinc un desfici, ai, inclement" una dona parla sobre el seu amant i sobre l'amor que ella diu que tenen entre ells. La dona no el canviaria per ningú i, fins tot, diu que l'intercanviaria pel marit.
Al fragment de l'espill, un home parla sobre la seua dona definint-la com una mala persona que no li deixa tranquil. Aleshores, l'home la insulta i li diu barbaritats.

A "El viatge de les mans" podem trobar:
Al segon vers hi ha una comparació dels mots que corrien suaus amb l'oreig sobre les roses. A aquest, al ser els versos molts llargs, no hi ha rima. Tampoc hi ha una mètrica definida. En aquest cas no tenim la versió original. Podria resumir el poema amb aquests adjectius: sensual, alegre i tranquil. Em quede amb aquests versos:
Les meus mans viatjaven avall i amunt del se melic
com pujaven i arribaven als cims dels seus pits altius

A "Tinc un desfici, ai, inclement" podem trobar:
Al vers 12, "coixí plaent" és una metàfora. El que vol dir és que estaria tota la nit amb ella. Als versos 15 i 16, "cor, amor, seny, els ulls i la vida" es una metàfora. Es referix a que donaria tot per ell. Al vers 18, "vora el meu cor" és una metàfora. Es referix a quan tornarà a estar amb ella. La rima és ABBA. Els versos són octosíl·labs. En aquest cas no tenim la versió original. Podria resumir el poema amb aquests adjectius: malferida, trista, penedit. Em quede amb aquests dos versos:
Sapigueu que goig hauria
si us tingués en lloc del marit

Al fragment de l'Espill podem trobar:
Al vers 6, compara la dona amb un porc. La rima és AABB. Els versos són tetrasíl·labs. Podria resumir el poema amb aquests adjectius: dolenta, bruta, pudent. Em quede amb aquests versos:
No'm responeu?
Mal esclateu

A "El viatge de les mans", el relacionaría amb un tipus de sèries que s'han posat molt de moda a la televisió: les sèries històriques. Són programes en els quals donen a vore alguna època important o interessant. Alguns exemples són "Isabel" o "Spartacus" en el qual revivim l'època dels reis catòlics i dels antics romans. Crec que em situaria en l'home perquè si jo estigués amb una dona molt bella bevent, també estaria molt content i més si es despulla davant de mi.

A "Tinc un desfici, ai, inclement" m'agradaria destacar que es representa un amor que ja no existeix a la nostra època. Actualment, ningú moriria d'amor ni tampoc estaria tan centrat en l'amor d'un home com li passa a la dona del poema. Em situaria a l'home perquè si la dona que m'agrada ja estiguera casada, no em quedaria altra que oblidar-me d'ella i no fer-li cas com fa l'amant de la dona al poema.

Al fragment de l'espill, cal destacar l'evident. A l'actualitat, una relació d'eixe tipus no existiria, ja que, en la nostra època tenim un conjunt de lleis que ens permet separar-nos de la nostra dona i siga qual siga el motiu. Em situaria en l'home perquè si estic casat amb una dona, i em cau tan mal i en fa la vida impossible també estaria molt enfadat i també la insultaria molt.

Per a concloure, cal dir que els poemes no tenien molt en comú ja que cada un tenia un tema i un espai diferent i el més important, temps distints. Sens dubte, m'han aportat una visió general de com cada personatge vivia el seu amor a la seua manera en cada època. Està clar que els autors (Ibn Khafaja d'Alzira, La Comtessa de Dia i Jaume Roig) eren grans autors amb una capacitat poètica al·lucinant, i que així, van aconseguir realitzar tan gran obres d'art com els tres poemes que he anomenat abans.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

S'agraeixen els comentaris dels companys de classe a l'apunt.