dimecres, 20 de novembre de 2013

Comentari de poemes medievals

La balada de la garsa i l'esmerla

He triat aquest poema perquè em pareix bonic i m'agrada la metàfora que usa.
El poema relata a dos enamorats que els compara amb una garsa i una esmerla. Quan es refereix a la garsa parla de l'home i quan es refereix a l'esmerla para de la dona. La garsa està enamorat de l'esmerla i junts entonen una cançó.
L'estil d'aquest poema usa la metèfora de la garsa i l'esmerla com ja havia dit abans. La garsa, negra i xiqueta; l'esmerla, bonica i lustrosa, on el poeta mostra que l'home es inferior a la dona, com si fòra massa gran per a ell.
Es pot comparar amb la "la bella i la bestia" ja que és com si l'home no es meresquera a la dona.
Com a conclusió puc dir que aquest poema naix en el Segle d'Or i que Joan Roís fou un dels poetes més llegits en l'Edat Mitjana, sobretot per les dones, ja que destacava les virtuts d'elles. Com bé mostra en el poema.

Tinc un desfici, ai, inclement

Aques poema presenta a una dona que confessa al seu amor platónic que li dona tot el seu cor si ho té en lloc del marit, així també confessa tots els seus desitjos.
He triat el poema perquè em pareix original, a part que com a contrast d'altres poemes  durant la historia, l'emisor es una dona i el receptor un home.
Té una métrica de 8 síl.labes, octosil.labes, rima asonant. No usa cap metàfora. El "jo liric" que utilitza es refereix a la dona, que pretén aconseguir al seu amor. Aquest poema es pot definir amb tres adjectius: atrevit, sincer i curiós.
Es pot relacionar amb un tòpic de la actualitat con " Les ombres de Grey" ja que la dona porta una actitud posesiva i avariciosa amb el seu amat. També es pot relacionar amb altre tópic de la literatura com "la mal casada" perquè no ama al seu marit.
Per a concloure, es pot destacar el vers " feliç seria en el meu llit si jo fos així plaent"."jo li ofrene, cor i amor". Es pot veure com la dona s'entraga carnal i esperitualment.

Espill o Llibre de les dones.

Em pareix curiós i graciòs, per això li he triat. El poeta canta la primera nit que passa amb la seua muller, i l'home canta així intimitats que degraden a la dona.
La muller fa sons mentres somia, ronca, també quant te la regla no se'n preocupava i se n'amplia les cames.
Es pot camparar amb cualquier pel.lícula d'amor d'humor. Un del sentiments que expressa l'home cap a la dona es rançò, odi, repugnancia, rabia, retret..
Com a conclusiò pense que es curiós aquest poema, no totes el poetes degraden tant a una dona.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

S'agraeixen els comentaris dels companys de classe a l'apunt.