dilluns, 14 d’abril de 2014

Maria Rosa i l'oració composta

Ja hem començat la tercera avaluació, y tornem a escriure al blog tras unes setmanes de descans després de falles. En aquest trimestre han camviat algunes coses al blog, per exemple que deixem d'escriure al blog cada setmana per a seguir el número d'escrits amb les correspondents dates que posa en el full que ens donó Toni abans de falles. En total seran cinc entrades, amb una última publicació del portfoli-memòria final del curs.

Posem fin al llibre “Les veus del temps” i comencem el llibre de lectura “Maria Rosa”, d'Àngel Guimerà, del que caldrá fer un examen que contarà per a nota 1 punt de l'avaluació. A més una presentació pública del videolit o ressenya al voltant del llibre de lectura, de també 1 punt en l'avaluació i dos controls sobre la cohesió texual de tres punts cadascú.

Toni ens va repartir un full on explicaba del característiques de la juxtaposiciò, coordinació i la subordinació, amb les seus tipus. També va donar un dosier de diferents tipus d'exercicis per a poder practicar les oracions compostes a clase.

 Les exercicis consistien en subratllar el nexe i dir el tipus de oració que es, traduir una oració al valencià, oracions per a corregir o per a indicar les funcions sintàctiques.

Les oracions juxtaposades son aquelles proposicons que careixen de nexe i estan separades per una coma.
Les oracions coordinades son aquelles cuyas proposiones estan unides pero un nexe no subordinat que té independència sintàctica. Poden ser:
  • Copulatives; denoten simple unió d'oracions o elements oracionals (i, que, ni)
  • Disjuntives i explicatives; Indiquen opció obligada, aproximada o equivalent (O, o bé, és a dir)
  • Adversatives; Ací una oració és adirmativa i l'antra negativa, o bé, simplement oposades pel significat. (però, altrament)
  • Distributives; Es basen en l'anternativa amb què podem expressar dues o més oracions o elements. ( Adés.. adés.., tant...com)
  • Consecutives; la segona oració és conseqüència de la primera. (Doncs, per tant...)
  • Continuatives; la segona oració expressa continuïtat, successió, acumulació o suma d'accions. ( a més, endemés, d'altra banda...)
Les oracions subordinades son aquelles cuya proposició depèn de l'altra, on es pot diferenciar la proposició principal i la subordinada. Poden ser:
  • Substantives: subjecte, PN o atribut, CD, CI, CRV, CN, CA.
  • Adjectives: Especificativa o explicativa.
  • Abvervials: De lloc, temps, mode o manera, causals, consecutives , finals, concessives, condicionals i comparatives.
Els últims dies les hem dedicat a llegir a clase el llibre de llectura Maria Rosa. Alguns companys s'han animat a eixir a la pissarra a llegir en veu alta mentres Toni els gravava. D'aquesta manera s'entén millor el llibre i la clase resulta molt més amena.

Dilluns i dimarts Toni va repartir altre full de pràctiques de sintaxis de 2n de batxillerat. Eren tres preguntes, la primera consistia en subratllar el nexe que introdueix l'oracio advervial i dir de quin tipus era. La segona pregunta era el mateix però amb totes les subordinades, i la tercera era de corregir els usos incorrectes de perquè, per què o per a què . El dijous van fer un model d'examen a clase per a fer-nos una idea de com serà el examen reial i així poder prepara'ns-ho millor. En general va salir mes o menys, però com van mirar molt els fulls d'apunts vam perdre molt de temps i alguns de nosaltres no es va dar temps a terminar-ho.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

S'agraeixen els comentaris dels companys de classe a l'apunt.